Jak skutecznie opanować TRIZWspółczesna Teoria Rozwiązywania Zadań Innowacyjnych (TRIZ), stworzona przez Henryka Altszullera i później rozwinięta przez jego uczniów i następców, opiera się na przedstawieniu otaczającego nas świata jako rozbudowanego i skomplikowanego systemu. Z punktu widzenia systemowego, na świecie są dwa rodzaje systemów: naturalne (biologiczne) – powstałe w trakcie ewolucji i systemy techniczne – stworzone sztucznie przez człowieka. Utworzyć lub zmienić system naturalny (biologiczny) ludzkość nie jest w stanie (może zniszczyć jakąś część, niszcząc naturalne systemowe powiązania), jak i nie ma wpływu na prawa natury. Odnośnie systemów technicznych (TS) stworzonych przez człowieka – jej twórca ma pełną swobodę działania, w wyniku czego każdy człowiek w trakcie swojego życia styka się z masą problemów. Niektóre z tych problemów są rozwiązywane: pomyślnie, wystarczająco dobrze, inne – te nie do rozwiązania są przyczyną nieuzasadnionych strat i wydatków. TRIZ ujawnia przyczyny powstawania problemów, warunki i sposoby ich rozwiązania, a co najważniejsze – TRIZ dysponuje zaawansowanymi metodami zapobiegania powstawania problemów. Ta nauka jest już dzisiaj dobrze rozwinięta i opisana. Stworzone zostały oraz dobrze działają metodyki szkoleniowe i technologie rozwiązywania zadań technicznych. Pełne zrozumienie TRIZ i elementów tej metodyki odbywa się najskuteczniej nie podczas wykładów, ale poprzez konsekwentną praktykę w postaci treningu i konsultacji. Po pierwsze głównymi warunkami niezbędnymi do zrozumienia TRIZ-u są: zainteresowanie, zaangażowanie i gotowość osoby do intensywnej pracy. Taka gotowość powinna być poparta wytypowaniem kilku nierozwiązanych problemów przez osobę szkolącą się, z którymi nie była ona w stanie samodzielnie sobie poradzić w ramach posiadanej wiedzy, doświadczenia i dotychczas nabytych umiejętności. Drugim istotnym warunkiem skuteczności nauczenia się TRIZ to rozwiązanie 20-30 zadań treningowych o rosnącej złożoności, proponowanych przez trenera-konsultanta, a następnie wspólnie z trenerem i członkami grupy szkoleniowej analiza ich rozwiązania. Opanowane narzędzia TRIZ i metody pracy z systemami technicznymi muszą być wykorzystane do rozwiązania własnego problemu. Trzeci warunek skuteczności nauczenia się TRIZ to konsolidacja i utrwalenie nabytej wiedzy, dostosowanie jej do poziomu trwałej wprawy poprzez samodzielne, poza procesem szkoleniowym, rozwiązanie kolejnych (20-30) własnych zadań. Proces ten nie wyklucza kontaktu z trenerem, ale już na nowym poziomie – partnerskim. W warunkach Polski, gdzie nie ma bezpośrednich uczniów i uczestników szkoły założyciela TRIZ Henryka Altszullera, niezmiernie mało jest też literatury i materiałów merytorycznych w języku polskim, wskazane jest aby podjąć następujący czteroetapowy schemat przeprowadzenia treningów z TRIZ. Etap 1 – wykład wprowadzający, rozmowa z Zamawiającym szkolenie, zrozumienie potrzeb i oczekiwań. Wypełnienie ankiet i przygotowanie materiałów merytorycznych dostosowanych do potrzeb i oczekiwań uczestników szkolenia i Zamawiającego.
|